[Technique] Brancher un AFR AEM pour log avec Romraider.
Posté: Sam 29 Nov 2014 13:09
Salut à tous,
Je tenais à faire un log précis avec ce que j'avais comme matos, à savoir un AFR de la marque AEM, mais celui-ci ne possède pas de sortie USB pour un branchement direct sur l'ordi et donc en relation directe avec Romraider...
Après quelques recherches, et me disant que je devrais pas être le seul dans cette situation, je me suis lancé dans ce montage et souhaite le partager, dans le simple but d'aider.
Alors on commence par un ou deux petits achats :
1°-Une prise femelle RS-232 (un connecteur de type D-sub, précisément un DE-9 ou sub-D9) mais on peut aussi récupérer un vieux câble serial d'ordi...
et on y soude juste deux câbles sur les pins #2 et #5 :
ici on voit le modèle de connecteur démonté à coté de celui qui est déjà soudé :
2°- un câble adaptateur VGA/USB qui coute presque rien sur la "baie électronique" :
le montage final ressemblera à ça, mais sur l'auto :
Vient le moment où on se rend dans la voiture.
Mon mano AFR ressemble à ça:
Une fois démonté et retourné on voit deux connecteurs. Celui qui va nous intéresser est le petit avec 4 fils (Rouge, Noir, Blanc et Bleu)
On suit la gaine histoire de bosser sous le tableau de bord, et nous voilà à la dernière étape:
Relier le connecteur VGA au mano. On devra donc relier le pin #2 (voir plus haut) du VGA sur le fil Bleu du mano AFR et le #5 à la masse
(ici on voit aussi le fil rouge, relié à l'alimentation et le noir relié à la masse pour le mano ainsi que le blanc, isolé car inutile pour nous dans ce cas), ça donne ça :
Il ne nous reste plus qu'à attacher le faisceau et planquer un peu tout ça, j'ai choisi de mettre le connecteur VGA en bord de console centrale, mais là dessus rien d'obligatoire :
Le cable sera donc branché de cette manière lors d'un Log:
Ensuite le paramétrage de romraider est bien expliqué sur leur site, je pense que ce n'est pas la peine de m'étendre sur ce point. je vous mets simplement le lien qui m'a été utile:
Comment faire un DataLog avec Romraider
Aussi, Quelques photos du paramétrage pour que le logiciel reconnaisse l'AFR :
Issu d'un post de "DONKEY" donc pas de moi :
First and foremost we will start on the basis that you have properly installed the appropriate software and have obtained the proper cable. You must have Ecuflash installed to use the Tactrix cable as the software contains the drivers and not Romraider! The diagnostic connectors are not required to be mated in order to datalog. Make sure you follow the instructions for installing the defintions 100%!!! If you have Vista or Windows 7 the programs must be installed as an "administrator" and make sure the latest version of java is installed and the earlier versions deleted! Also make sure the program is not running off your desktop! It needs to be fully installed on the "c" drive. You also need to tell Romraider and Ecuflash where the definitions are stored! First boot up your lap top. For long logging sessions I use a small 400w power invertor to keep the laptop from draining its battery. Plug the USB end into the laptop then the OBD II connector into the diagnostic port under the dash.
Start the vehicle and then Open the logger program by clicking the the Romraider logger icon. Select the appropriate COM port. If your not sure which port to select then select a data tab from the list and select each available port one by one until data shows up in the right hand data screen. Also in the right hand upper corner there should be a blue dot and text saying "connected to ECU". If it's a red dot saying "connecting to ECU" then your not connected.
Once the cable is connected you can select your data from the list on the left hand side. Let the car fully warm up. For a general all around log I would log the following parameters:
-Les paramétres à enregistrer sont modifiables et ici, l'auteur a choisi les suivants, mais selon vos envies et votre mappeur, il faudra peut-être (surement!) en changer-
feedback knock correction
fine knock correction
IAM
engine speed
engine load
manifold relative pressure direct
injector duty cycle
wastegate duty cycle
target boost
IAT
mass air flow
Lc-1 (or other wideband) or AFR sensor #1 (factory front O2)
A/F Learning #1 (%)
This will give you a pretty good basic idea of whats going on. You can log other parameters if you want. You don't want to log every single parameter you can. Just remember the more you log,the less resolution you will get in the log. Only so much information can pass at one time. If I have a specific problem I will log only parameters that pertain to that problem and will not log others. Also you can monitor when certain solenoids,relays and other switches are activated by selecting them in the "ECU Switches" tab. You can see when fan relays,IACV and TGV motors are activated. In order to merge wideband into your log you will have to go to the "plugins" tab,select your wideband and then go to the "external sensors" tab and select your wideband again.
Now go to the "settings" tab and select "Control File Logging With Defrost Switch". This will allow you to start and stop the logging using the defroster switch! You generally want to do a 3 gear pull from about 2000-2500rpm to 7000rpm. This is my disclaimer!! IT IS YOUR RESPONSIBILITY,NOT MINE, to find a way to do this legally and safely!! Also since that tab is open select "Logger File Output Location". This is where you want the logs to be stored.
By selecting from the "file" tab "save profile" you can save the parameters as a group and load them all at once next time you log.
Voilà tout!
T'chuss les potos!
Je tenais à faire un log précis avec ce que j'avais comme matos, à savoir un AFR de la marque AEM, mais celui-ci ne possède pas de sortie USB pour un branchement direct sur l'ordi et donc en relation directe avec Romraider...
Après quelques recherches, et me disant que je devrais pas être le seul dans cette situation, je me suis lancé dans ce montage et souhaite le partager, dans le simple but d'aider.
Alors on commence par un ou deux petits achats :
1°-Une prise femelle RS-232 (un connecteur de type D-sub, précisément un DE-9 ou sub-D9) mais on peut aussi récupérer un vieux câble serial d'ordi...
et on y soude juste deux câbles sur les pins #2 et #5 :
ici on voit le modèle de connecteur démonté à coté de celui qui est déjà soudé :
2°- un câble adaptateur VGA/USB qui coute presque rien sur la "baie électronique" :
le montage final ressemblera à ça, mais sur l'auto :
Vient le moment où on se rend dans la voiture.
Mon mano AFR ressemble à ça:
Une fois démonté et retourné on voit deux connecteurs. Celui qui va nous intéresser est le petit avec 4 fils (Rouge, Noir, Blanc et Bleu)
On suit la gaine histoire de bosser sous le tableau de bord, et nous voilà à la dernière étape:
Relier le connecteur VGA au mano. On devra donc relier le pin #2 (voir plus haut) du VGA sur le fil Bleu du mano AFR et le #5 à la masse
(ici on voit aussi le fil rouge, relié à l'alimentation et le noir relié à la masse pour le mano ainsi que le blanc, isolé car inutile pour nous dans ce cas), ça donne ça :
Il ne nous reste plus qu'à attacher le faisceau et planquer un peu tout ça, j'ai choisi de mettre le connecteur VGA en bord de console centrale, mais là dessus rien d'obligatoire :
Le cable sera donc branché de cette manière lors d'un Log:
Ensuite le paramétrage de romraider est bien expliqué sur leur site, je pense que ce n'est pas la peine de m'étendre sur ce point. je vous mets simplement le lien qui m'a été utile:
Comment faire un DataLog avec Romraider
Aussi, Quelques photos du paramétrage pour que le logiciel reconnaisse l'AFR :
Issu d'un post de "DONKEY" donc pas de moi :
First and foremost we will start on the basis that you have properly installed the appropriate software and have obtained the proper cable. You must have Ecuflash installed to use the Tactrix cable as the software contains the drivers and not Romraider! The diagnostic connectors are not required to be mated in order to datalog. Make sure you follow the instructions for installing the defintions 100%!!! If you have Vista or Windows 7 the programs must be installed as an "administrator" and make sure the latest version of java is installed and the earlier versions deleted! Also make sure the program is not running off your desktop! It needs to be fully installed on the "c" drive. You also need to tell Romraider and Ecuflash where the definitions are stored! First boot up your lap top. For long logging sessions I use a small 400w power invertor to keep the laptop from draining its battery. Plug the USB end into the laptop then the OBD II connector into the diagnostic port under the dash.
Start the vehicle and then Open the logger program by clicking the the Romraider logger icon. Select the appropriate COM port. If your not sure which port to select then select a data tab from the list and select each available port one by one until data shows up in the right hand data screen. Also in the right hand upper corner there should be a blue dot and text saying "connected to ECU". If it's a red dot saying "connecting to ECU" then your not connected.
Once the cable is connected you can select your data from the list on the left hand side. Let the car fully warm up. For a general all around log I would log the following parameters:
-Les paramétres à enregistrer sont modifiables et ici, l'auteur a choisi les suivants, mais selon vos envies et votre mappeur, il faudra peut-être (surement!) en changer-
feedback knock correction
fine knock correction
IAM
engine speed
engine load
manifold relative pressure direct
injector duty cycle
wastegate duty cycle
target boost
IAT
mass air flow
Lc-1 (or other wideband) or AFR sensor #1 (factory front O2)
A/F Learning #1 (%)
This will give you a pretty good basic idea of whats going on. You can log other parameters if you want. You don't want to log every single parameter you can. Just remember the more you log,the less resolution you will get in the log. Only so much information can pass at one time. If I have a specific problem I will log only parameters that pertain to that problem and will not log others. Also you can monitor when certain solenoids,relays and other switches are activated by selecting them in the "ECU Switches" tab. You can see when fan relays,IACV and TGV motors are activated. In order to merge wideband into your log you will have to go to the "plugins" tab,select your wideband and then go to the "external sensors" tab and select your wideband again.
Now go to the "settings" tab and select "Control File Logging With Defrost Switch". This will allow you to start and stop the logging using the defroster switch! You generally want to do a 3 gear pull from about 2000-2500rpm to 7000rpm. This is my disclaimer!! IT IS YOUR RESPONSIBILITY,NOT MINE, to find a way to do this legally and safely!! Also since that tab is open select "Logger File Output Location". This is where you want the logs to be stored.
By selecting from the "file" tab "save profile" you can save the parameters as a group and load them all at once next time you log.
Voilà tout!
T'chuss les potos!